Són les matemàtiques un llenguatge universal?

La resposta a aquesta pregunta ha estat variada a classe:

El 7% del 1rA no ho té clar:

La respuesta no la sabemos a ciencia cierta, nadie ha descubierto aún el sentido de ningún lenguaje, matemático o no a partir de principios abstractos. Judit B.

El 79% del 1r A pensen que sí:

El més misteriós de tot és que les matemàtiques són l’únic medi que tenim per entendre el món que ens envolta. Estel R.

Són el llenguatge de la naturalesa. Montse V.

Les operacions matemàtiques, les xifres i els símbols són a tot arreu iguals. Valeska C.

Als científics no els cal comunicar-se a través de l’idioma, poden entendre’s a través de números. Lorena M.

L’únic problema que tenen és que la gent les ha de conèixer, sinó, no saps com fer-les servir. Cristina P.

El 7% del 1r A pensa que no:

Personalment penso que les matemàtiques, com la geografia, les ciències socials,... formen part d’un branca de les ciències com les altres, la considero important, però fins a un cert punt. Andrea S.

El 7% del 1r A creu que no tenim seguretat:

La resposta no és 100% certa, tan sigui com sí, com no. Però jo crec que si més no, les matemàtiques són el llenguatge més universal que es coneix. Celia Z.

Durant el debat a classe va sorgir la proposta de que la música a l’igual que les matemàtiques és un llenguatge. Tots vam estar d’acord però alguns alumnes van argumentar que la música és un llenguatge més universal que les matemàtiques. Ara jo plantejo la següent qüestió:

És possible l’existència de la música tal i com la coneixem avui dia sense el coneixement de les matemàtiques?

Mira el següent vídeo i fes un comentari al respecte. Recorda posar el teu nom i inicial o inicials del cognom per tal d’identificar-te.

18 comentarios:

Ruth dijo...

A la pregunta que ens has formulat en aquesta entrada del blog sobre el possible coneixement de la música sense les matemàtiques, responc que no. Ho faig així, desprès de veure el vídeo. Aquesta “pel•lícula” ens ensenya que el mateix inventor de las matemàtiques, Pitàgores, descobreix el llenguatje musical. És a dir, sense l’existència primer de les matemàtiques no es podria haver descobert la musica.

Ruth dijo...

Per cert: m'encanta el Pato Donald!! jaja

bona recerca Lucia!:)

Cristina dijo...

Estic d'acord amb la Ruth, ja que sense unes matemàtiques previes el llenguatje muical no es podia aver descobert.
Al principi no ho tenia gaire clar, pensava de que les màtematiques eren un llenguatge, igual que la música, però que ni una ni l'altre havien sorgit d'un mateix pas previ. Aleshores desprès de veure el video, he tingut la certesa de que primer pitàgores va originar les matemàtiques i que gràcies a elles és va poder originar la música.

Andrea dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Andrea dijo...

Trobo que és un video interessant, almenys a mi m'ha fet cambiar una mica el punt de vista que tenia de les matemàtiques. Sense la base matemàtica de Pitàgores no ens seria possible gaudir de la música!

Com diuen les meves companyes, jo també penso(després d'haver vist el video), que les matemàtiques són presents en la nostra vida i alhora que són imprescindibles o que són presents en gairabé tota la nostre realitat! Què seria de la música avui en dia si Pitàgores(gran matemàtic!) no ho hagués fet possible? Però... també penso que les sensacions que ens pot transmetre una música no segueixen cap fòrmula matemàtica.

ANDREA SOTO

Estel dijo...

Estic d'acord amb totes les respostes de les meves companyes en què diuen que gràcies a l'existència de les matemàtiques, s'ha pogut descobrir la música (tal com ens mostra en el vídeo). Sobretot estic d'acord amb el que ha comentat l'Andrea: què les matemàtiques són essencials en la nostre vida, i estan presents a tot arreu.
A més les matemàtiques són un llenguatge totalment universal, perquè a tot arreu del món és igual; igual que la música.

Mai m'havia plantejat sobre aquest qüestió, i ara desprès d'haver-ne parlat a classe, haver mirat aquest ideo, etc. em dono compte de lo important que són les matemàtiques en la nostre vida, i que sense la seva existència i hauria un munt de coses que no s'haguessin pogut descobrir.
Molt interessant.

Andrea Ll dijo...

Bona pregunta la que formules eh, potser com la coneixem avui dia no o si , perquè alguna musica no només es regeix per contar quartes o octaves. Qualsevol so lligat amb un altre pot ser musica sense contar notes, perquè a l'Àfrica els indígenes no conten res ni escriuen notes en papers. Però la musica que avui dia escoltem si que està tota contada . O sigui que el descobriment de Pitàgores va ser necessari , però no imprescindible crec.
En el que posen la majoria de comentaris no estic gaire d'acord però estic d'acord amb l'Andrea Soto que el que les sensacions que ens transmet la música, són sensacions úniques i no hi ha cap formula matemàtica que pugui seguir.


ANDREA LLAVERO.

Maria N. dijo...

La veritat és que no m'havia plantejat mai aquesta qüestió, les matemàtiques i la música per mi sempre havien sigut coses separades... però amb aquest simple video pots apreciar que tot va relacionat, el món és com un mocador. Però clar per fer música, has de tenir un ritme, unes pulsasions i tot això dons va lligat amb les matematiques... ( mai m'ho havia plantejat )però com han dit les Andreas les sensacions que ens pot transmetre una música no segueixen cap fòrmula matemàtica. Hi es que les matemàtiques ens podran resoldre problemes quotidians que ens plantajem, questions practiques de la vida però mai ens podran relexar i ajudan-se a divertint-se com la música, no!?

MARIA NADAL

Anónimo dijo...

Sino recordo malament, a la pregunta que vas formular sobre si les matemàtiques era un llengutage universal, vaig respondre que si. Ara tenin en compte la meva resposta a aquella qüestió i al video que ens has mostrat, que per cert des del meu punt de vista ha estat entenedor i a resolt els meus dubtes, segueixo pensant que són un llenguatge universal, per el simple fet de què en la pel·lícula es mostra com gràcies a la aportació i invenció de Pitàgores amb les matemàtiques, és va descobrir el llenguatge musical.

Per tant estic d'acord amb les companyes que pensen que gràcies a les matemàtiques em pogut gaudir d'un llenguatge musical com el que tenim.


Montse Valverde.

Valeska C dijo...

Jo crec que l’existència de la música en general hauria estat possible sense matemàtiques, però que com la coneixem avui dia no. La música és inherent a nosaltres, i estic d’acord amb l’Andrea Llavero que per produir-ne no són necessaris coneixements matemàtics. Això es veu molt clarament en el cas de les tribus africanes que mai han tingut contacte amb els coneixements del món més civilitzat, o també en les restes arqueològiques de la prehistòria que s’han trobat, entre les que hi ha flautes fetes amb ossos.
Però en la música del món occidental, tal i com la coneixem avui dia, els sons segueixen uns ordres i unes estructures marcades necessàries per la seva escriptura i reproducció. Al llarg de la història els diferents músics han anat marcant unes pautes a l’hora de produir música i això no hauria estat possibles sense les matemàtiques, fins que avui dia ja no concebem les obres musicals d’una altra manera. Tampoc hauria estat possible la creació d’instruments musicals concrets ni la seva fabricació amb idèntiques característiques per sempre aconseguir els mateixos sons, ja que sense les matemàtiques tots haurien estat diferents i les variacions haurien canviat els sons perquè les mesures no haurien estat definides.
En resum, crec que els coneixements matemàtics han estat necessaris per crear nous instruments, ordenar els sons, marcar unes estructures bàsiques, i facilitar la seva escriptura, transmissió i reproducció, però que sense elles igualment hauríem tingut música.

Valeska Carreño

Judith T dijo...

Jo estic d'acord amb la Valeska. La música tal com la coneixem ara no seria res sense les matemàtiques però tot i això la música també hagués exisistit sense les matemàtiques. La música creix i neix en nosaltres per això espontàniament una melodia pot sortir sense que aquesta es regeixi per cap coneixement matemàtic, només pel fet de ser espontània. També, les matemàtiques es pot dir que només regeixen la música creada pels éssers humans, és a dir, que el cant dels ocells, que ja de per sí es pot considerar música (natural sí, que no segueix cap esquema, però música al cap i a la fi) però tot i això no segueix cap esquema matemàtic ni cap coneixement de la música d'avui dia se li pot aplicar.

Anónimo dijo...

Laia E.

Jo cam la majoria de companyes estic d'acord amb que sense el un pas prèci, com han sigut les matemàtiques de Pitàgores, la música no hagués exsistit.

Aquesta pel·licula ho deixa clar.

ivanbarrera dijo...

bona tarda Lucia!
sobre aquesta pregunta, possiblement les matemàtiques i la música estan relacionades, abans de veure el vídeo pensava que no, però veien el vídeo he canviat una mica el punt de vista i l'opinió que tenia. Pitàgores ho demostra en aquest fragment de Disney, i és molt probable que les matemàtiques estiguin relacionades amb la música.

PD: per cert Lucia t'he tornat a anviar el treball de les plaques tectòniques,fes-me arribar una cotestació amb la resposta si t'ha arribat o no.


bona tarda!

ΩΔ_βρύνο_ΔΩ↔© dijo...

Hola Lucía:

Primero de todo. El pentágono no fue Pitágoras el primero en usarlo, fueron los sabios de la antigua Babilonia. También es importante remarcar que el concepto de música, es cualquier sonido con sentido y orden, enotnces cualquier tribu que no tenga estudios matemáticos, está desarrollando música con sus instrumentos y/o con sus voces. Pero también pienso que Pitágoras descubrió una fórmula para realizar notas succesivamente correctas, dividiendo fraccionando aquella estrella de cinco puntas.

Por eso creo que la música existiría de todos modos, seguramente no como la conocemos actualmente, pero habría algún tipo de música.


BRUNO GÓMEZ

Víctor M dijo...

Mai m'havia plantejat aquesta pregunta, per mí les matemàtiques i la música sempre han sigut una cosa totalment diferent, i encara que desprès d'aquest video les coses seguiran igual, m'ha fet veure que sense les matemàtiques la música no existiria com la coneixem actualment i m'ha sorprès que Pitàgores fos l'inventor del llenguatge musical, mai ho habria imaginat. Encara que les matemàtiques i la música hagin surtit més o menys del mateix lloc, em transmeten coses completament diferents.
En conclusió, estic d'acord amb els meus companys.

Emma Moreno dijo...

LORENA MORENO
Jo penso com molts dels meus companys que sense les matematiques no existiria la música.
Si busquem la paraula música al diccionari trobem que es l'art d'organitzar de manera senzilla i lógica una combinació de sons i melodies.
La música es un llenguatge universal que no te res a veure amb les matemàtiques pero d'alguna manera o altre penso que estan molt lligades.

borja dijo...

Estic d'acord amb els meus companys. Sobretot respecte a l'afirmació de que les matematiques són un llenguatge universal. La questió plantejada a classe era la de que si la música era més llenguatge que les matematiques, gracies aquest video observem que la música no hagués sigut inventada si las mates no s'haguessin fet. per tant formen una estreta relació entre les dues, on com a llenguatge les podem entendre perfectament, encara que segueixo pensant que almenys per a mí la musica em segueix expressant més coses.

Club de lectura científica dijo...

Comentari Laia C.:
Jo crec que la música avui dia no existiria, sinó sabéssim res sobre les matemàtiques. Ja que, com s'explica en el vídeo, la música va sorgir gràcies al teorema de Pitagores. Ja que amb un fil, si el divideixes per la mitat, és el mateix to, però més agut. Així, fent diferents fraccions van comensar a fer diferents sons i va sorgir la nostra escala actual.
Així que sense les matemàtiques no existiria la música.

Comentari Celia:
He trobat molt interessant el vídeo, sempre podem aprendre coses noves. Jo, que recordi, mai m'havia plantejat cap pregunta que relacionés les matemàtiques amb la música. I, pel que veig i per les conclusions que he tret mirant el vídeo, estan molt relacionades.
Per tant, estic d’acord amb totes les meves companyes. Tot i que, el que diuen, la Valeska, la Andrea i la Judith, trobo que és cert. La música d’antigues tribus indígenes, no tenien gaire a veure amb les matemàtiques, els sons que es creaven eren molt simples. Però, a mesura que ha avançat la història també han avançat les matemàtiques i la música respectivament, i per tant la relació entre elles ha augmentat.

Comentari Lorena Molina:
Jo crec que si que seria possible, però tan l'un com l'altre són llenguatges amb el cual es pot expressar alguna cosa. Jo penso que en la nostra vida tan la música com les matemàtiques sempre han de estar present. A través de les dues coses ens podem explicar, sentir alguna cosa i inclòs interpretar els que ens diu.