Aliments transgènics

A continuació us deixo un vídeo molt pedagògic sobre els transgènics:



Segurament la majoria de coses que heu sentit sobre els transgènics són negatives, i això no vol dir que no tinguin avantatges, però com sempre intentarem fer una ullada als transgènics des d’un punt de vista crític, intentant trobar alguns dels seus beneficis i també alguns dels seus riscs. Per això cal consultar una web que expliqui les evidències científiques que es coneixen dels transgènics. Suposo que recordeu la web del Medline.

Feu una ullada i anoteu a la llibreta els beneficis i els riscs d’aquests aliments. A continuació afegiu un comentari valorant si esteu a favor o en contra i doneu les raons de tot plegat. A més, en els vostres comentaris afegiu les valoracions dels comentaris dels/es vostres companys/es. La data límit per fer-ho és dissabte 9 de maig.

18 comentarios:

Estel dijo...

Tot el que jo havia sentit sobre aliments transgènics eren aspectes negatius, per tant estava en desacord amb aquest tipus d'aliment (i això que Espanya som dels que més cultivem de tota Europa!). Però desprès d'haver llegit l'apartat dels Aliments transgènics de la web del Medline, la meva opinió envers els aliments transgènics a variat força. He pogut comprovar que s'esmenten més avantatges que riscos.

Parlant dels avantatges, penso que és molt important poder cultivar aliments a un cost més reduït, utilitzar menys aigua i menys pesticides (els quals contaminen molt!), etc. Això es important, ja que la població mundial creix contínuament i es necessita molta quantitat d'aliments. Per exemple, en països com Àfrica els cultius transgènics són molt importants, i aquests s'hi podrien cultivar allà ja que són resistents a la sequera i a malalties.

Per l'altre cara, se'ns presenten alguns riscos. Un dels riscos que s'ha de tenir molt en compte és a l'hora de transformar els cultius i els animals en transgènics ja que es podria arribar a l'extinció de la seva forma original.


En definitiva, jo estic més a favor dels aliments transgènics, ja que se'ns hi presenta moltes més avantatges i més ben argumentades, que no pas els riscos. I de fet, és un avançament molt important per a la humanitat.

Anónimo dijo...

Lorena Molina:

Jo com loa meva companya Estel estic d'acord en que pensava que tots els aspectes dels aliments trangènics, eren negatius i pensava que podria comportar més riscos del que té.
Però me he donat compte de que els aliments trangènics ens aporten més beneficis que no riscos.

Els aliments amn beneficis ens aporten més nutrients,són més apetitosos a l'hora de tastar, encara i això a les plantes també els hi comporta beneficis com ara les plantes resistents a la sequia requereixen menys recursos ambientals o com ara les plantes i els animals els hi provoca un creixament més rapid.

Encara que també hi ha riscos però jo creia que ni haurien molt més perquè avui dia la gent té una visio sobre els trangènics una mica negativa.
Alguns d'ells poden ser que les plantes i els animals modificats poden tenir canvis genètic, i també que les plantes poden ser menys resistents a algunes plagues.

Com ja he dit jo abans pensava que els aliments trangènics comportaven més riscos que no beneficis però vist el que he vist i he llegit, la meva opinió ha canviat per complet, perquè els aliments trangènics ens aporten més del que nosaltres pensem.


Lorena Molina

Cristina dijo...

Les meves companyes opinen que els aliments trangènics tenen vastants aspectes positius, en aixó estic d'acord, però com he pogut llegir a la pàgina web aquestes plantes o animals poden tenir canvis genetics inesperats. Això em provoca una mica de desconfiança perquè no s'havem com pot reaccionar. D'altra banda estic d'acord en que es facin servir, en el cas de les plantes, per allunyar-los dels corcs, com en el cas del blat de moro del video, per prevenir la diabetis, o per fer que un cancer no s'extengui massa, com la crema aquella que estaven fabricant.
Tot i així, en la meva opinió, un producte natural sempre serà natural, i sempre aportara més proteines que un trangènic.
Per això penso que si es posible evitar-los, es millor per no arriscar-se a trobar efectes secundaris.

Cristina P.

Anónimo dijo...

La meva opinió abans de mirar el vídeo i la pàgina web sobre els transgènics era negativa i continua igual... per començar crec que “alterar” els productes genèticament no és un benefici per l’ésser humà, al contrari, crec que és perjudicial... perquè potser si que els aliments transgènics fan més goig i més efecte, són més grans, no hi ha insectes que els malmetin, resisteixen més a la sequera, creixen més ràpid..., però crec que tot i aquestes “millores” un producte natural acabat de collir, encara que sigui d’una mida més petita, que el seu procés de maduració sigui més lent, hi hagin insectes, no facin tant de goig serà sempre més beneficiós, més nutritiu, més sa. Crec que és un risc consumir productes transgènics, perquè hi ha possibles idees de que siguin perjudicials, i de fet, jo trobo molt bé s’estudiï i s’innovi amb millorar la qualitat de vida, però sempre amb un límit, la gent té dret a saber que menja, perquè el que consumim avui ens dictarà el demà. Per tant, a diferència de les meves companyes, tot i haver-me llegit la informació, continu tenint la mateixa idea... com els aliments naturals no hi ha rés. De fet, si fos “tan beneficiós” com ho pinta la pàgina web, perquè molts pagesos no volen produir aliments transgènics? Ho perquè cada vegada, els consumidors consumeixen més productes ecològics? Bé, és un debat llarg i complex, el que està clar, es que com el fruit extret de l’arbre, no hi ha res, perquè per començar l’olor i el gust varien totalment...

Maria Nadal

Nil dijo...

Estic d'acord amb les meves companyes Estel i Lorena. Tot el que sentia dels aliments trangénics era negatiu però desprès de tot el que he vist i llegit hi estic més a favor que en contra.
És veritat que els aliments que no han estat modificats genéticament tenen més bon gust i més bona olor que els trangénics.
Però a vegades en els aliments naturals hi han tirat tants pesticides que la pell de la fruita està enganxosa, i a vegades hi han cucs. En canvia amb els aliments trangénics no es tirarien tants pesticides, i s'evitaria la possibilitat de menjar-nos un cuc amb la poma.
A més a més hi hauria més aliments a un preu més baix si estiguéssin modificats, i en els temps que corren són molts punts a favor per els trangénics.
Per tant com he dit abans la meva opinió va a favor dels aliments trangénics.

ΩΔ_βρύνο_ΔΩ↔© dijo...

Abans de veure el video estava en contra del aliments transgènics, després de veure'l encara estic més en contra.

El video està molt bé perquè t'explica correctament i entenedorament en que consisteix un aliment transgènic i les diferències amb un aliment no transgènic.
Però el video ha oblidat esmentar que no sabem actualment els efectes que poden causar els aliments transgènics a llarg termini, això vol dir que possiblement els aliments transgènics provoquin malformacions en el nostre ADN,o no, qui sap, per això no estic a favor, perquè si no se sap la conseqüencia, els diferents governs haurien de procurar informació o seguretat 100% del que pot passar si ingerim aliments d'aquest típus.

Tot i la meva opinió negativa cal a dir que els aliments transgènics actualment, tenen molts beneficis, però un motiu per cultivar-los no es la manca de aliments al món, perquè el problema no es la manca, sinó el mal profit que entre tots fem d'ells.

Anónimo dijo...

Hola!!
La veritat és que mai havia estat molt informada sobre els beneficis o perjudicis dels transgènics, però ara que he vist el vídeo i he consultat la pàgina web de Medline tinc una visió més crítica.
Crec que són o almenys podrien arribar a ser molt beneficiosos i positius, sobretot per a l’economia, pel fet que la seva producció ajuda a cobrir la demanda d’aliments actual.
Un altre aspecte positiu és la seva utilització per la salut, com hem pogut veure al vídeo, amb la seva utilitat per un medicament contra el Sida a partir del blat de moro.
Per una altra banda, però, estic d’acord amb la Maria i el Bruno, i opino que els aliments naturals, els que no han set d’alguna manera transformats genèticament són i sempre seran més sans (encara que el seu aspecte sigui pitjor).

En conclusió, opino que si poguéssim escollir...hauríem de menjar productes no transgènics. Però cal entendre que l'existència d'aquest tipus d'aliments és molt positiva per la societat en general.
Cèlia Zamora Rey

Ruth dijo...

Segons diuen, els aliments transgènics són segurs, i per això jo estic d’acord amb la seva alimentació. Per tant, em posiciono a la banda de tots els meus companys que també ho estan.
Com hem pogut veure en la web MedlinePlus, apareixen més avantatges sobre aquest tipus d’aliment que riscos. Tot i que abundin els beneficis, sempre ens hem de fixar en allò que no ens beneficia. Cal dir que tan si les plantes i els animals pateixen canvis genètics danyins o fins i tot s’extingeixen, és un gran perill. De moment no han comprovat els efectes secundaris que podria tenir la seva consumició, però no s’assegura res.
Per aquells companys o companyes que hagin opinant que com un aliment natural no hi ha res, els hi haig de dir que la majoria dels aliments que consumeixen no ho són. Per tant, que aquests aliments siguin manipulats en els seus codis genètics no vol dir que siguin dolents.
La meva conclusió és que de moment ningú assegura res. Per tant, la seva consumició pot ser tan beneficiosa com perjudicial.

Anónimo dijo...

Bé, jo estic dacord amb la majoria dels meus companys, en que opinen que els aliments trangènics són beneficiosos per nosaltres. Abans de veure el video i de no haver-me llegit res de la pàgina web pensava igual que la Maria, creia que els aliments trangènics eren perjudicials, ja que per molt que l'aliment surtís més gran, sense insectes, o sense cap risc de res, els aliments naturals eren molt més bons.
Però al haver-me informat amb el video i la pàgina web la meva opinió ha canviat. Crec que són beneficiosos ja que d'aquesta manera podem cultivar els aliments a un preu més baix, estalviar aigua i utilitzar menys productes pesticides que poden matar altre plantes.
Però també hi ha alguns desavantatges envers els aliments trangènics, però sincerament crec que els avantatges són molt més elevats.
Potser si que podriem notar alguna mena de diferència en tastar un producte transgènic i un producte natural, però crec que seria molt mínima i val la pena pendre productes transgènics ja que estalvies en bastantes coses.

Laia Castany

Anónimo dijo...

La idea que tenia abans de tractar el tema a clase era bastant diferent al punt de vista que tinc ara sobre els aliments trangenics. Despres de llegir l'article de Medline i de mirar el video de " Que Qui Com" penso que els aliments trangenics son potser més saludables que els aliments sense el proces al que estan sotmesos aquest aliments.
Penso que es bo menjar aliments trangenics ja els aliments trangènics ens aporten més nutrients al nostre organisme i també es una manera d'estalviar ja que gràcies als aliments trangènics s'estalvien litres i litres d'aigua, pesticides i s'aconsegueix que alguns aliments tinguin menys grases com es el cas de les patates.

Per concluir, dir que hi trobo més ventatges que desventatges a l'hora de menjar aquest tipus d'aliments.
EStic d'acord amb la opinió que te l'Estel.


LORENA MORENO 1R A

Anónimo dijo...

Jo estik bastant d'acord amb el que ha dit la cristina en la seva part final, penso que el video tè una intesiò bastant subjectiva en vars als beneficis que ens poden aportar el aliments trangènics, tot i això penso que es podria fer una selecciò d'aliment entre els que prenem els humans directament i els que no, per exmple en el video ens mostra que el blat de moro es moltes vegades un aliment trangènic,en aquests cas estic d'acord ja que majoritariament el blat de moro es pels animal i aixì el pags podra disposar de la seva collita al 100% sense perdues a causa dels corcs, però en que no estic d'acord es quie aquest mètode de la modificaciò genètica s'apliqui a les pomes, ja que es un aliment destinat majoritariament als humans, per que encara que si trobem alguna poma, pera o alguna fruita amb alguna tara pel meu critèri sempre serà millor que un aliment de laboratori, per alguna cosa la natur es sabia.
ANDREU

Anónimo dijo...

Valeska Carreño:

Com tots han comentat fins ara, jo també havia sentit només opinions negatives respecte dels transgènics fins ara. Són del tipus de qüestions que encara s’estan introduint i dels que hi ha bastant manca d’informació, i com a conseqüència molta desconfiança, però és que planteja dubtes molt importants. És veritat que a la pàgina web poden veure una llista més llarga de beneficis que de riscos, però és que penso que els riscos esmentats són bastant preocupants. Intervenir a la naturalesa sempre és molt perillós perquè tot plegat forma un equilibri molt delicat. No sóc una persona que estigui en contra de l’avenç científic, de fet m’il•lusiona pensar fins a on podem arribar i tinc moltes esperances posades en la ciència. El problema és que en aquest cas ja no estaríem parlant només de nosaltres sinó que també d’animals i plantes que no tenen res a veure. És diferent estudiar amb cèl•lules mare, que només podrien modificar aspectes relacionats amb els essers humans, i estudiar els transgènics, que podrien modificar organismes que pertanyen a una cadena tròfica i a un ecosistema delicat i perfecte. Tot això la veritat és que em fa por. Ja em fet bastant mal al nostre planeta per la nostra ambició desmesurada i el nostre egoisme. Pensem que el món sencer està fet per satisfer les nostres necessitats i que podem fer el que vulguem i no és així perquè la natura no ens pertany. Nosaltres existim gràcies a la natura i no a l’inrevés. No dubto que es podrien fer grans coses modificant plantes i aliments (modificar animals ho trobo realment inacceptable i no m’atreveixo ni a plantejar-ho), però és que les conseqüències també podrien ser igual de grans o pitjors.
Respecte del que han dit els meus companys, m’agradaria parlar del que ha dit l’Andreu: que només es tractessin aliments destinats a animals i els dels humans es deixessin tal qual per tal d’evitar riscos. Aquest comentari m’ha fet molta ràbia, ja que precisament són els animals els que no haurien de patir les conseqüències dels actes humans. Són els més innocents de tots i els que sempre acaben reben. A més a més, aquells animals després els mengem nosaltres, així que ens podem veure perjudicats igualment.
En conclusió, penso que en aquest tema s’hauria de vigilar molt i que si es pot evitar ho hauríem de fer perquè no només ens pot afectar a nosaltres.

Andrea dijo...

Bé, encara que aquesta mena de productes han generat un rebuig social important, de moment no veig que sigui un inconvenient el fet de que hi hagi productes transgènics en la nostra alimentació. Aquests tenen un seguit de beneficis (i no pas pocs), dels quals podem beneficiar-nos-en: són aliments més nutritius i amb més bona aparença, plantes amb qualitats com poder resistir sèquies o plagues, haver d'utilitzar menys pesticides, que hi hagi un creixement més ràpid... etc. Si que és veritat que també hi ha efectes negatius, com que les plantes i animals que hagin estat modificats geneticament pateixin canvis sobtats o bé que apareixien possibles efectes a llarg termini i encara que no hi hagi estudis que demostrin el nivell de risc que hi ha, l'interrogant resta sense resoldre's. El que és clar és que no consta que a causa d'aquests aliments hagin aparegut malalties de cap tipus.
Com molts dels meus companys, he pogut arribar a conclusions bastant semblants. Encara que considero que la meva visió i la d'en Bruno és diferent. Perque, d'acord que no sabem amb exactitud l'efecte que en un futur podran tenir els transgènics, però... encanvi si que sabem que productes com el tabac són perillossíssims per a la nostra vida i el consum d'aquest no disminueix per això.

Penso que és un tema bastant controlat, ja que hi ha una llei que obliga fer saber si els aliments que s'ofereixen són o no transgènics. Un problema que considero que s'ha de destacar, és que es produeixi la contaminació d'un camp on hi ha blat transgènic cap a un que no.

El que molts hauríem de tenir clar és que els transgènics ocupen un lloc important en la societat, ja que son útils per a diferents aplicacions, com la medicina. Trobo adequat el fet que quan es vol posar al mercat un producte transgènic, hagi de requerir una documentació o anàlisi prèvia per part de les empreses. És per això que només unes poques plantes aproven aquest anàlisi i són posades a la nostra disposició. El vídeo m'ha proporcionat informació interessant i curiosa... per exemple el fet de que el blat de moro transgènic sigui un possible mètode de prevenció del virus de la sida!

Jo, personalment, he pogut comparar per mi mateixa la diferència que hi ha entre un producte transgènic o no. El que no ho és, pot tenir un aspecte menys vistós però que no allunyarà a la gent de comprar-lo. Si oferíssim a la gent més d'una peça d'un mateix producte, un que fos transgènic i un que no, la diferència seria difícil d'apreciar.

Andrea Soto

Anónimo dijo...

Com diuen la major part dels meus companys, és veritat que abans de llegir aquesta informació sobre els aliments trangènics, pensava que tot eren riscos, però després de fer-ho he pogut comprovar que hi han moltíssimes avantatges.


Així que estic a favor. Si que és veirtat que presenten alguns riscos com per exemple que després de fer-ho algunes plantes siguin més dèbils envers certes plangues, d'entre altres... Però com ja he dit per a mi son més les aventatges,com per exeplme cultivar a un preu més econòmic, reduïr la utilització de pesticides, que a més son dolentes pel medi ambient... crec que es un gran avenç.


Laia Esquinas

Anónimo dijo...

jo, respecte a la resta de la meva classe, estic d'acord amb la majoria de la classe, és a dir, la part que diu que els transgènics són beneficiosos. És veritat que abans de veure aquest vídeo, de fer la classe i de llegir la pàgina web que ens has fet veure jo creia que els transgènics presentaven més riscos que beneficis. Peró clar en aquesta pàgina q hem llegir també diu que les plantes i animals també poden tenir canvis genètics inesperats i això hem fa també desconfiar una mica, és a dir, més que desconfiar pensar-me més que o són tant beneficiosos.
El que més m'ha impactat a sigut el vídeo això que amb la utilització del blat de moro podem trobar una solució per el sida o per altres malalties, no per exterminar-la però si dunar-li un punt de definitiu, es a dir, que no es desenvolupi molt més.

En conclusió si crec que sigui beneficiós perquè així van trobant beneficis a malalties que no en tenien però com també els transgènics tenen els seus riscos, per tant si es pot evitar seria molt millor per evitar riscos.




PD; no m'he recordat de que havia de comentar fins avui diumenge, perdó per el retard.


Judit Blasco Granados

Anónimo dijo...

Judith Torner

Sincerament, no sé què pensar. Tot i que ara veig que els aliments transgènics poden arribar a ser avantatjosos per nosaltres i que no són necessariament perillosos continuu tenint desconfiança envers aquests.
Crec que, tot i que s'ha demostrat que són beneficiosos no només per no necessitar pesticides sinó també per la facilitat de cultiu que aquests presenten fent que en pugui augmentar la quantitat, continuem sense saber massa sobre aquests tipus d'alients ni tampoc els efectes que podrien causar. Com podem estar-ne segurs quan cada cultiu podria ser diferent d'un altre i no tan sols sabem què és el que utilitzen exactament per modificar-los? Si bacteris, però quins?

És per això que, encara que estic a favor de la producció d'aliments transgènics crec que aquests haurien d'estar sotmesos a moltes més proves i la gent poder tenir accés a molta mé sinformació sobre aquests. Més que res perquè almenys poguem decidir si aquests de veritat ens convenen o no.

Anónimo dijo...

Hola. Ho sento, jo no sóc un alumne, així que no sé si està permés que digui alguna cosa aquí, però aquest blog m'ha resultat molt interessant i n'he après moltes coses. Gràcies.

Andrea Ll dijo...

Com alguns dels meus companys jo també havia sentit opinions molt negatives dels transgènics. La gent encara no té una gran informació sobre aquest tema i també tenen molts dubtes sobre això. Nosaltres ara em pogut observar una llarga llista de beneficis d’aquests aliments però els inconvenients com diu el Bruno i la Valeska també són força preocupants i a la web del Medline ens ho explica força bé. A mi en fa por que els inconvenients que comporta acabi afectant, animals i plantes també, que s’intervingui en la naturalesa es un aspecte molt delicat. Les plantes i els animals poden arribar a patir canvis sobtats o bé que apareguin possibles efectes a llarg termini. Però ens ha de quedar clar que es veritat que no hi ha cap llei que prohibeixi el consum de transgènics i ens fan saber quins aliments ho són i estic d’acord amb l’Andrea quan critica al Bruno exposant-li l’aspecte del tabac perquè té raó, sabem quins efectes ens causa a llarg termini en canvi molts continuen caient en aquest vici.
Per tant arribo a la conclusió que de moment si que estic d’acord que els aliments transgènics es comercialitzin, però m’agradaria que la gent pogués accedir a molta més informació. Per que així la gent pogués comparar i decidir millor que vol .